Umorzenie zaległości podatkowej to dla niektórych przedsiębiorców ostatnia deska ratunku. Kiedy firma posiada problemy, mamy możliwość starać się o umorzenie zaległości podatkowej. O przyznaniu takiej ulgi decyduje urząd skarbowy. Jednak jest to decyzja uznaniowa. Czego dotyczy takie umorzenie? Jak odpowiednio złożyć wniosek i co napisać w uzasadnieniu? Przekonajmy się!
Przeczytaj też: https://www.ipo.pl/umorzenie-zaleglosci-podatkowej-jak-je-uzyskac/
Czego dotyczy umorzenie zaległości podatkowej?
Zwolnienie dotyczy zwolnienia z obowiązku zapłaty:
- zaległości podatkowej,
- odsetek za zwłokę,
- opłaty prolongacyjnej.
Urzędnicy umorzą nasze zaległości, jeśli przemawia za tym ważny interes podatnika lub interes publiczny.
W przypadku ważnego interesu podatnika mówimy o nim, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie spłacić zaległości podatkowych. Występuje, jeśli spłata zaległości podatkowych doprowadzi do tego, że podatnik będzie musiał skorzystać z finansowej pomocy państwa.
Umorzenie może dotyczyć wszystkich zobowiązań podatkowych, w tym m.in. w zakresie VAT, PIT i CIT.
Podstawa prawna umorzenia ulgi podatkowej
Podstawą prawną do zastosowania umorzenia ulgi podatkowej jest:
- ordynacja podatkowa,
- prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,
- rozporządzenie ministra finansów w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach.
Wniosek umorzenia zaległości podatkowej
Wniosek mają prawo złożyć do urzędu skarbowego:
- podatnik,
- spadkobierca podatnika lub płatnika,
- osoba trzecia.
Co powinno znaleźć się we wniosku?
We wniosku powinny znaleźć się nasze dane takie jak:
- numer NIP,
- pełna nazwa firmy,
- imię nazwisko,
- PESEL,
- adres firmy/zamieszkania,
- o co konkretnie wnioskujesz,
- jakie zaległości,
- w jakiej wysokości,
- za jaki okres chcesz umorzyć.
Uzasadnienie wniosku o umorzenie zaległości podatkowej
We wniosku musisz dokładnie opisać swoją sytuację – podać ważne przyczyny, które uzasadniają prośbę o umorzenie zaległości. Należy również wskazać jakiej ulgi dotyczy wniosek.
Do wniosku trzeba dodać wszystkie dokumenty, które przemawiają na naszą korzyść. Wśród nich powinno znajdować się oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej oraz informacje o bieżącej sytuacji finansowej działalności.
Wniosek musi być podpisany – odręcznie lub przy użyciu podpisu elektronicznego(Profilu Zaufanego).
Zobacz też: http://www.straight.pl/jak-wybrac-agencje-seo-dla-swojego-biznesu/