Etykiety to na pierwszy rzut oka zupełnie niepozorne przedmioty. Warto jednak podkreślić, że w ciągu ostatnich lat popularność etykiet znacząco wzrosła. Korzystają z nich zarówno właściciele firm produkcyjnych, w celu oznaczenia wytwarzanych przez siebie produktów, jak i odbiorcy prywatni. W tym ostatni przypadku, etykiet używamy do oznaczania różnego typu obiektów – w tym naszych domowych przetworów. Jeśli zastanawiasz się nad zamówieniem etykiet – ten krótki poradnik jest dla ciebie. Podpowiemy w nim, jakie rodzaje etykiet znajdziemy wśród dostępnych oraz po które z nich warto sięgać.
Etykiety – najważniejsze funkcje
Czemu w ogóle stosujemy etykiety? Wbrew pozorom, te niewielkie przedmioty mają duże znaczenie i w niemałym stopniu ułatwiają nam rozpoznawanie produktów na sklepowych półkach. Etykiety są więc przede wszystkim stosowane w celu oznaczenia różnego typu produktów i towarów. Na etykiecie prezentowane mogą być różne informacje – logo producenta, nazwa produktu, jego skład lub dowolny symbol graficzny.
Etykieta powinna być czytelna i łatwa do zauważenia przed potencjalnych konsumentów. Powinna także czynić produkt bardziej „widzialnym” – to znaczy łatwiejszym do zauważenia na tle całego sklepowego asortymentu.
Najważniejsze parametry dostępnych etykiet
Przystępując do zakupu lub zamówienia etykiet, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych parametrów. Od nich zależeć będzie przydatność danej etykiety oraz zakres jej potencjalnych zastosowań.
Przede wszystkim istotny będzie rozmiar oraz kształt etykiety. Wśród dostępnych znajdziemy zarówno etykiety kwadratowe, prostokątne, okrągłe, owalne oraz te o mniej standardowych formach. Wybierając rozmiar, należy pamiętać, że zależy on między innymi od ilości informacji, które pragniemy na etykiecie umieścić. Ponadto, rozmiar etykiety powinien być dopasowany do rozmiaru samego obiektu, na którym etykieta będzie naklejona. Dostępne rozmiary mieszczą się przede wszystkim w przedziale od 20×20 milimetrów do 300×1000 milimetrów.
Kolorystyka etykiet jest nie mniej ważna. Znajdziemy zarówno etykiety białe, jak i pokryte różnorodnymi barwami. Ich wybór zależy zarówno od rodzaju oznaczanych obiektów, jak i funkcji danej etykiety. Jeśli będzie ona pełnić przede wszystkim funkcje informacyjne – warto wybrać etykietę białą. Znajdują one szerokie zastosowanie w biurach, urzędach, szkołach, a także przedsiębiorstwach o różnym profilu.
Etykiety pełniące funkcje marketingowe powinny być bardziej rozbudowane graficznie. Chodzi o to, by dana etykieta przyciągała wzrok potencjalnych konsumentów oraz skłaniała do dokonania zakupu. Warto wówczas wybrać etykiety o rozbudowanej szacie kolorystycznej, pokryte grafikami lub prezentujące nietypowe odcienie – na przykład fluorescencyjne.
Wśród dostępnych materiałów, znajdziemy przede wszystkim etykiety papierowe, foliowe, winylowe, akrylowe oraz etykiety VOID. Poszczególne materiały różnią się zarówno stopniem wytrzymałości i odporności na uszkodzenia, jak i elastycznością. Największą popularnością cieszą się etykiety papierowe, które stosujemy do oznaczania różnego typu obiektów – zarówno produktów spożywczych, jak i przedmiotów codziennego użytku.