W Internecie stale pojawiają się nowe kanały, co z kolei wymaga odpowiednich strategii marketingowych. Idealne warunki dla reklamodawców do łączenia sprawdzonych strategii z nowymi innowacjami jest kluczem do sukcesu. Jeśli klasyczne metody marketingowe są używane w ukierunkowany sposób w cyfrowym świecie, czasami prowadzi to do niesamowitych rezultatów. Tutaj dowiesz się, jakie sprawdzone strategie marketingowe zdecydowanie powinieneś znać.
Marketing klasyczny: zalety i wady
Wiele firm nadal polega na marketingu wychodzącym za pośrednictwem telewizji, radia lub reklam. Duży zasięg tych tradycyjnych kanałów nadal czyni je atrakcyjnymi dla marketerów, ale trudno jest w tym miejscu konkretnie dotrzeć do grupy docelowej. Zabłąkane straty są na porządku dziennym. Z drugiej strony marketing online wygrywa w obszarze mierzalności: skuteczność reklamy można w dowolnym momencie sprawdzić i zoptymalizować za pomocą odpowiedniego oprogramowania marketingowego i idealnie dopasować do odpowiedniej grupy docelowej.
Jak opracowujesz strategię marketingową?
Zanim zdecydujesz się na strategię marketingową, pierwszym krokiem powinno być określenie celów marketingowych. W tym celu przeanalizuj aktualny stan swojej firmy, porównując parametry takie jak sprzedaż, udział w rynku, rentowność, wizerunek i zadowolenie klientów z przyszłymi oczekiwaniami, czyli docelowym stanem Twojej firmy. Mocne i słabe strony Twojej firmy można określić za pomocą analizy SWOT. Powinieneś również przeprowadzić analizę rynku i zbadać konkurencję, aby móc optymalnie podkreślić swoją unikalną propozycję sprzedaży w działaniach marketingowych.
Sprawdzone narzędzia marketingowe
Po szczegółowej analizie celów marketingowych następnym krokiem jest opracowanie planu marketingowego i konkretne wdrożenie strategii marketingowej. Jakie są strategie marketingowe? Poniżej znajdziesz listę sprawdzonych narzędzi marketingowych:
– Marketing empiryczny
– Marketing poprzez targi (online)
– Marketing bezpośredni
– Influencer Marketing
– marketing treści
1. Marketing empiryczny
Dzięki marketingowi zorientowanemu na doświadczenie umożliwiasz swoim potencjalnym klientom wyjątkowe, osobiste doświadczenie marki. Ta strategia marketingowa polega na interakcji z marką: może się to zdarzyć na przykład w ramach wydarzenia (lub wydarzenia online), podczas którego klienci mogą doświadczyć marki z bliska, wypróbowując produkty. Dzięki temu klienci nie tylko mają możliwość przekonać się o Twoich ofertach, ale także skojarzyć markę ze szczególnym doświadczeniem, co pozytywnie wpływa na lojalność wobec marki.
2. Marketing poprzez targi (online)
Świetną okazją dla marketerów B2B do połączenia marketingu offline i online są targi i wystawy, na których spotykają się poszczególne branże – także online w trakcie i po pandemii. Organizatorzy targów online oferują teraz także digital networking i wirtualne stoiska targowe. Są one idealne nie tylko do networkingu: dużą zaletą takich wydarzeń jest duże zagęszczenie grup docelowych, dlatego też warto poświęcić trochę więcej wysiłku w przygotowaniach – jeśli Twój wygląd, na przykład kreatywny pokaz, będzie później udostępnionych w mediach społecznościowych, zyskasz dodatkowy zasięg.
3. Marketing bezpośredni
Dzięki prawie kompletnej sieci cyfrowej adresowanie do klientów stało się nieskomplikowane. Newslettery i e-mail marketing to skuteczny sposób na utrzymywanie kontaktu z klientami. Aby ta strategia odniosła sukces, należy zadbać o dokładne zaplanowanie newslettera: zdefiniowanie grupy docelowej, określenie odpowiednich treści, zwrócenie uwagi na indywidualne podejście do klienta, a następnie zmierzenie skuteczności swoich strategii e-mail marketingowych.
4. Influencer Marketing
Marketing z pomocą influencerów ugruntował już swoją pozycję w marketingu B2C – ale w obszarze B2B coraz większe znaczenie zyskuje również influencer marketing. Skoncentruj się na wybraniu jednego lub więcej odpowiednich influencerów. O powodzeniu tego działania decyduje nie tylko znajomość grupy docelowej, ale przede wszystkim wiarygodność i fachowość. Jeśli influencer i marka pasują do siebie tylko w ograniczonym stopniu, może to mieć dokładnie odwrotny skutek i zirytować potencjalnych lub nowych klientów – dlatego tutaj zaleca się ostrożność.
5. Marketing treści
Szczególnie w sektorze B2B ważne jest dostarczanie informacji o własnych produktach, a nie tylko ich reklamowanie: marketing treści jest do tego idealnym narzędziem. Dzieląc się wiedzą ekspercką, możesz stać się poszukiwanym punktem kontaktowym dla swojej grupy docelowej. Za pośrednictwem Twojej strony internetowej lub bloga możesz prezentować nie tylko informacje, ale także ekscytujące spostrzeżenia dotyczące firmy. Dzięki odpowiedniej strategii SEO można również zwiększyć wyszukiwalność Twoich treści w Google. Należy jednak pamiętać, że zalety content marketingu wiążą się z pewnym wysiłkiem redakcyjnym. Kreatywność jest wymagana nie tylko przy wyborze tematu, ale należy również zapewnić różnorodność w wyborze formatów: oprócz klasycznych artykułów, filmy i podcasty są również skutecznymi nośnikami przekazu treści.