Reklama w mediach społecznościowych- jak wygląda i czy sprawdza się w praktyce?

Wśród dostępnych sposobów reklamowania swojej działalności w sieci znajdziemy także możliwość wykorzystania mediów społecznościowych. Wiele się mówi o popularności takich kampanii, a także o tym, jak są skuteczne. Media społecznościowe mają bowiem w sobie ogromny potencjał, ale zaistnienie w nich wraz ze stroną firmą wcale nie jest takie proste i często wymaga wiele pracy, a nawet- określonego budżetu na poczet prowadzonych działań.

Opracowywanie strategii social media

Właśnie od stworzenia takiej strategii powinny zaczynać się każde działania związane z mediami społecznościowymi. Sprowadzanie kampanii do tworzenia „jakiejś strony” na „jakimś portalu” może sprawić, że szybko zniechęcimy się brakiem jakichkolwiek korzyści płynących z takiego reklamowania się w sieci. Najlepiej zacząć od klasycznej analizy SWOT, gdzie powinniśmy analitycznie podejść do sytuacji, w jakiej znajduje się nasza firma- do jej mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń, a także do jej otoczenia konkurencyjnego. Dzięki rzetelnej analizie tego rodzaju szybko zorientujemy się w tym, na czym stoimy, aby następnie wyznaczyć sobie cele, jakie chcemy osiągnąć poprzez wdrożenie kampanii. Tutaj pamiętajmy o tym, aby były one zdefiniowane zgodnie z filozofią SMART- powinny być mierzalne, konkretne, osiągalne, istotne i określone w czasie. W końcu, dobra strategia social media powinna zawierać informację o odbiorcach naszych działań, a więc o grupie docelowej, która najbardziej nas interesuje. Tworzenie person umożliwia lepsze targetowanie reklam, które będą tworzone w ramach kampanii. W końcu, zastanawiamy się, jakie informacje przede wszystkim chcielibyśmy zaadresować użytkownikom, a później- definiujemy narzędzia, jakie do tego celu wykorzystamy. Określamy budżet, a także to, w jakich ramach czasowych ma się zawrzeć cała kampania.

Narzędzia komunikacji w social media

Jest ich wiele, dobrze jest więc określić, jakie będą dla nas priorytetowe, a jakie dodatkowe. Bardzo wiele zależy od specyfiki prowadzonej przez nas działalności. Najprostszym rozwiązaniem jest założenie strony na Facebooku, a następnie regularne postowanie połączone z promocją wpisów wśród użytkowników. Prowadzenie Facebooka wymaga jednak wiele zaangażowania, systematyczności oraz nawiązywania stałej interakcji z fanami. Kreatywne podejście do umieszczanych postów, angażowanie użytkowników, a także tworzenie zdjęć i grafik, które urozmaicą wpisy to codzienność osoby, która podejmuje się prowadzenia takiej strony. Ważne jest też analizowanie bieżących statystyk, które mówią o zasięgu i zaangażowaniu użytkowników, a także o tym, ile faktycznie taka kampania jest nam w stanie wygenerować korzyści. Facebook to jednak nie wszystko. Do naszej dyspozycji pozostaje także serwis You Tube, a także Instagram. Pamiętajmy jednak, że w przypadku tych portali musimy mieć już jakieś treści i materiały, które będziemy tutaj publikować, a których przygotowanie może być już znacznie bardziej czasochłonne. Opracowanie filmików czy regularne publikowanie zdjęć trzeba więc powierzyć osobie, która się na tym zna i wie, jak zadbać o aspekty techniczne tych materiałów. Z drugiej strony, poszerzenie kampanii o te serwisy społecznościowe pozwoli nam znacznie zwiększyć grono naszych odbiorców.

Czas krytycznie podejść do efektywności takiej reklamy

Mierzenie efektów może być z jednej strony motywujące, a z drugiej strony trzeba się przygotować na to, że na początku mogą nie być jeszcze tak zadowalające, jakbyśmy sobie tego życzyli. Trzeba jednak cały czas trzymać rękę na pulsie, a odpowiednim- i tak naprawdę najprostszym- narzędziem do tego celu jest Google Analytics. Możemy też analizować ilość wzmianek na temat naszej firmy w internecie, a także przeprowadzać badania sondażowe w interesujących nas grupach docelowych. Analityka pomoże nam oszacować, czy uda się nam osiągnąć zwrot z inwestycji w reklamę, a także pozwoli nam sprawdzić, czy opracowana przez nas strategia reklamy faktycznie daje zamierzone rezultaty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here